هیپنوتیزم

وبسایت انجمن هیپنوتراپیست های بدون مرز( تاسیس ۱۳۸۷) " اینستاگرام: Hypnoplus "

هیپنوتیزم

وبسایت انجمن هیپنوتراپیست های بدون مرز( تاسیس ۱۳۸۷) " اینستاگرام: Hypnoplus "

خود هیپنوتیزم | آموزش خود هیپنوتیزم | تمرین عملی خودهیپنوتیزم

خود هیپنوتیزم | آموزش خود هیپنوتیزم | تمرین عملی خودهیپنوتیزم

شاید در فیلمها دیده باشید که موجودی شرور با چشمان خود بقیه را هیپنوتیزم و ذهن آنها را کنترل کرده و کارهایی که انتظار می رود در حالت عادی انجام ندهند را انجام می دهند.
یا در هیپنوتیزم های نمایشی مشاهده کرده باشید که هیپنوتیزم کننده با قدرت عجیب خود کاری می کند که ده ها نفر همزمان به حرف های او عمل کنند. ولی همواره باید دقت کنید که هیپنوتیزم الزاما چنین پدیده عجیب و گاهی همراه با اغراق نیست و حتی میتوان از آن برای امور درمانی استفاده کرد.
  

هیپنوتیزم قرار نیست کنترل ذهن و شستشوی مغزی باشد و حالتی است که شخص در آن معمولا آگاه بوده و در کنترل خود می باشد و می تواند هر زمان که اراده کرد از آن خارج شود.

دو نوع کلی از هیپنوتیزم وجود دارد. اگر شخص دیگری به ما کمک کند تا وارد عالم خلسه شویم دگرهیپنوتیزم و اگر خودمان خودمان را به عالم خلسه ببریم خود هیپنوتیزم نامیده می شود.
 

در عالم خلسه، میزان تمرکز و تلقین پذیری ما افزایش پیدا می کند. هیپنوتیزم میتواند همراه با ریلکسیشن عمیق عضلانی هم همراه باشد.


کاربرد خود هیپنوتیزم

می توان از خود هیپنوتیزم برای اصلاح عادات رفتاری، ورود تلقینات مثبت، رفع مشکلات عاطفی و بهبود نگرش و همچنین برای امور هیجان انگیزی چون رویابینی و تجارب خارج از بدن استفاده کرد. به علاوه خود هیپنوتیزم را می توان برای افزایش اعتماد به نفس و کاهش برخی از ترسها و نیز افزایش مهارت های ورزشی و تقویت حافظه به کار برد. عادات منفی چون پرخوری و سیگار کشیدن نیز توسط خود هیپنوتیزم قابل رفع می باشند.

تمرین عملی خود هیپنوتیزم

روش های مختلفی برای هیپنوتیزم کردن خود وجود دارد که در زیر یکی از بهترین روشهای خودهیپنوتیزم به شما معرفی می شود.


۱- به جای ساکت و خلوتی برید. روی صندلی راحت بنشینید. روی تخت خواب هم می توانید دراز بکشید ولی اگر حس می کنید خسته و خواب آلود هستید در این صورت خوابیدن روی تخت باعث می شود که در وسط خود هیپنوتیزم به خواب بروید و نتوانید تلقینات مناسب را به اعماق ذهن خود وارد کنید. دست ها یا پاهای شما روی یکدیگر قرار نگرفته باشد و به طور کلی در وضعیتی قرار بگیرید که حداقل تا نیم ساعت بتوانید بدون حرکت دادن بدن خود در آن حالت باقی بمانید.

۲- سپس بدون آنکه سرتان را به سمت بالا بگیرید نگاه خود را به سقف معطوف کنید. در این حین به خود تلقین کنید که “چشمانم خسته و خسته تر شده و کم کم بسته میشود و به خواب می روم”. اجازه بدهید چشمان شما بسته شود. دقت کنید که منظور از خوابیدن در هیپنوتیزم این نیست که بیهوش شوید بلکه به نوعی خواب مصنوعی که همچنان هوشیار و آگاه هستید فرو می روید.

۳- نفس های آرام و عمیق بکشید و به بالا و پایین شدن شکم خود توجه کنید. عضلات خود را شل و رها کنید. می توانید به ترتیب به عضلات خود نوبتی توجه کنید و آنها را وانهاده کنید و یا به خود بگویید که از یک تا پنج می شمارید و با هر شماره ریلکس و ریلکس تر می شوید. شمارش را خیلی آرام و با آرامش انجام دهید. لازم است که در روند خود هیپنوتیزم به خود فشار ذهنی و جسمی نیاورید و تنها با تنبلی تمام به ریلکس شدن عضلات آگاه شده و یک توجه کلی به روند کار داشته باشید.

۴- وقتی احساس کردید تمرکز فکر شما کمی بهتر شده و از عالم بیرونی جدا شدید و تمایلی به حرکت دادن بدن ندارید در این صورت وارد عالم خلسه شدید (البته خود خلسه درجات مختلفی دارد). همان طور که قبلا گفته شد خودهیپنوتیزم کاری می کند که میزان تلقین پذیری شما افزایش پیدا کند. بنابراین فرصت خوبی است که تلقینات مورد نظر خود را در سکوت و به صورت ذهنی بیان کنید. منتها این تلقینات باید از شرایط زیر پیروی کنند:

– آنها را قاطعانه و محکم به خود بگویید. حتما تا به حال افرادی را دیده اید که بسیار شل و غیرمطمئن حرف میزنند. حرف های آنها تاثیری روی مخاطب نداشته و قدرتمند نیست. بنابراین با قاطعیت و حالت دستوری با خود صحبت کرده و تلقینات را به صورت اول شخص بیان کنید.

– جملات خود را به صورت مثبت بگویید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. مثلا اگر به شما بگویند ظرفها را نشسته نذار تا اینکه بگن میشه لطفا بشوریش کدام تاثیرگذار هستند؟ یا اگر بگن مضطرب نباش یا بگن آرامش داشته باش کدام یک باعث انتقال حس آرامش به شما می شود؟ بنابراین جملات خود را مثبت انتخاب کنید. همچنین ضمیرناخودآگاه متوجه منفی بودن جمله نمی شود و اگر بگویید من ترسو نیستم در این صورت به واژه ترسو توجه کرده و آن را برای خودش پررنگ می کند.
در طی خود هیپنوتیزم به خود نگویید که مثلا من سعی میکنم خوب درس بخوانم بلکه صرفا بگویید من خوب درس می خوانم چون وقتی کلمه سعی را می آورید یاد آوری سختی و زحمت برای ناخودآگاهتان است. تلقینات هم به زمان حال باشند و نه آینده و گذشته.

– اهداف خود را واقع گرایانه و عملی انتخاب کنید: برای مثال نگویید که من قهرمان کشتی هستم. مگر اینکه واقعا چنین حالتی فعلا برای شما ممکن است باشد. در عوض به خودتان تلقیناتی در زمینه بهبود یکی از جوانب این ورزش مثل تقویت عضلات و … تمرکز کنید. اهدافتان و تلقینات شما در خود هیپنوتیزم باید شامل چیزهایی باشد که مربوط به خودتان شود و نه چیزهایی که از کنترل شما خارج است مثل تغییر مستقیم نظر هواداران و یا برنده شدن در قرعه کشی و … هر بار هم که خودتان را هیپنوتیزم می کنید تنها روی یک تلقین کار کنید و تا مدت ها به همان بپردازید مگر آنکه نشانه های بهبودی در آن موضوع دیده شود و سپس سراغ تلقین دیگر بروید. برای مثال به خود نگویید که من لاغر می شوم و سیگار را ترک می کنم و حافظه ام خوب می شوو. چنین تلقیناتی موثر نیستند.

– تکرار تلقینات فراموش نشود. قرار نیست با یکی دو بار تلقین بتوانید ویژگی های درونی ای که سالها به آن عادت کرده اید را تغییر دهید بنابراین تا وقتی اثرات مثبت آن تلقین ظاهر شوند به تمرین خود هیپنوتیزم در آن زمینه به خصوص ادامه دهید.

۵- علاوه بر تلقین می توانید از تصویرسازی ذهنی نیز استفاده کنید مخصوصا اگر هدف شما کمی متغایر با شرایط فعلی شما بوده و یا حساسیت احساسی روی آن دارید. حس های بینایی و شنوایی و لامسه خود را در این حالت فعال کرده و به خوبی تصور کنید که آرزوی شما برآورده شده است. قرار نیست تصویر ذهنی را به صورت واضح و شفاف ببینید بلکه همان که خودتان را در آن نقش به حقیقت پیوسته می بینید کافی است و بهتر از تصور واضح ولی بدون احساس تصویر مورد نظرتان است.

۶- در آخر نیز برای رسیدن سریع تر به حالت هوشیاری، به خودتان تلقین کنید که از یک تا پنج می شمارید و به سطح عادی هوشیاری باز می گردید و بیدار می شوید.

لطفا تجربیات و نظرات خود را در قسمت نظرات ثبت کنید با تشکر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد