هیپنوتیزم

وبسایت انجمن هیپنوتراپیست های بدون مرز( تاسیس ۱۳۸۷) " اینستاگرام: Hypnoplus "

هیپنوتیزم

وبسایت انجمن هیپنوتراپیست های بدون مرز( تاسیس ۱۳۸۷) " اینستاگرام: Hypnoplus "

روش های مختلف هیپنوتیزم کردن

روش های مختلف هیپنوتیزم کردن

شکل رایج هیپنوتیزم عموما به این صورت است که شخص ابتدا به ریلکس بودن عضلات خود پرداخته و سپس دستورات به خواب رفتن به او داده شده و تصویرسازی های ذهنی مختلفی را هم انجام می دهد تا عمق خلسه اش بیشتر شود. به جز این حالت، روش های بیشمار دیگری برای القای خلسه و قرار گرفتن در شرایط هیپنوتیزم وجود دارد که در این پست به برخی از آنها اشاره می شود:

– روش پیکمان:

در این حالت به سوژه گفته می شود که بایستد و سپس دست هیپنوتیزور روی شانه چپ فرد قرار داده میشود و با دست دیگر یک شی براق در فاصله ده سانتی متری صورت سوژه نگه داشته می شود تا به آن نگاه کند و تمرکز فکر ایجاد شود. علاوه بر آن نیز چشمان سوژه خسته شده و کم کم بسته می شود. به دنبال آن تلقیناتی همچون بخواب….تو به خواب عمیق می روی هم گفته می شود.

– روش فاریا:
  

در این حالت هیپنوتیزم کننده مقابل سوژه قرار گرفته و به او می گوید که به چیزی فکر نکن و بخواب…سپس با نگاه نافذ و جدی خود به چشمان سوژه خیره می شود و مجددا تلقینات خواب رفتن را به او میگفت. در مرحله بعد یکی از دستانش را روی پیشانی سوژه قرار داده و تلقینات خواب رفتن را به او القا می کند تا بیشتر وارد خلسه شود.

– روش لیباوید:

در این حالت هیپنوتیزور یکی از دستان را روی پیشانی فرد قرار داده و دست دیگر را روی چشمان او و سپس پلکهای او را می بست. از او می خواست به خواب فکر کرده و سپس خودش تلقینات مربوط به خواب را با جمله هایی چون بخواب….عمیق تر به خواب میروی و …. را به او القا می کرد. سپس سوژه کاملا هیپنوتیزم میشد و به خلسه عمیق فرو میرفت.

– روش رناتو:

در این حالت هیپنوتیزور در برابر سوژه قرار گرفته و دو انگشتش را در برابر او قرار میدهد و به او می گوید که به انگشتانش نگاه کند زیرا در آن قدرت نامرئی وجود دارد که می تواند او را خواب کند. سپس دستورات به خواب رفتن را به او القا می کند و شخص را به هیپنوتیزم عمیق می برد.

– روش هانسن:

در این حالت هیپنوتیزم کننده چانه سوژه را گرفته و سپس به چشمانش خیره می شد تا کم کم چشمان سوژه خسته شده و بسته شوند. سپس جملات مربوط به القای خواب به سوژه القا می شوند تا کاملا هیپنوتیزم شوند.

– روش دورویل:

در این حالت هیپنوتیزور دستش را روی سینه سوژه گذاشته و پاس هایی را از بالا تا معده اش می دهد. کم کم پلکهای سوژه خسته شده و تمایل دارد بخوابد. در این حالت تلقینات مربوط به خواب و عمیق تر کردن خلسه به سوژه گفته می شود.

– روش شارکو:

در این حالت نوری شدید به چشمان سوژه تابانده شده تا پلکهایش خسته و بسته شوند. سپس تلقینات مربوط به خواب و عمیق تر کردن خلسه آغاز می شود و شخص هیپنوتیزم عمیق می شود.

– روش تخته سیاه

در این حالت به سوژه گفته می شود که پس از چند بار تنفس عمیق چشمانش را ببندد. سپس تصور کند که وارد کلاسی شده و تخته سیاهی جلوی آن قرار دارد. سپس در ذهن خود دایره ای در وسط آن ایجاد کند. وقتی توانست این کار را انجام دهد از او بخواهید تصویر را فراموش کند و مجددا دایره را تصور کند. اکنون قرار است که به جای نقطه، اعدادی از یک شروع شده و پشت هم ظاهر و ناپدید می شوند. سپس به او گفته شود که با هر بار افزایش عدد، خلسه او عمیق تر می شود. تلقینات مربوط به هیپنوتیزم کردن نیز با آن همراه می شود.

– هیپنودیسک:

هیپنودیسک از روش های رایج هیپنوتیزم کردن افراد است و خودش از یک صفحه دایره ای شکل با خطوط مارپیچی شکل تشکیل شده. هیپنوتیزور آن را رو به روی سوژه نگه می دارد و دوران می دهد. پس از چندی چشمان سوژه خسته و بسته می شوند. سپس می توان تلقینات مربوط به خواب کردن را به او گفت تا بهتر هیپنوتیزم شود.

 – تصویرسازی مناظر:

قبل از شروع هیپنوتیزم، منظره مورد علاقه شخص از او پرسیده می شود که میتواند جنگل یا کنار دریا و … باشد. سپس از او خواسته میشود تا آن فضا را تجسم کند و کمی در آن قدم بزند و اطرافش را حس کند. سپس به کمک تلقینات هیپنوتیزور کم کم وارد مرحله عمیق کردن خواب و شروع تلقینات هیپنوتیک می کنند.

– روش خیره شدن به چشمان:

در این حالت سوژه به چشمان هیپنوتیزور خیره می شود و هر دو چشم در چشم هستند. سپس هیپنوتیزم کننده یا می تواند به صورت آمرانه و یا دوستانه جملات تلقینی به خواب رفتن را به او بگوید و اینکه دیگر چشمان او خسته شده اند و آماده بسته شدن هستند. سپس جریان عادی هیپنوتیزم اتفاق می افتد.

– روش گفتار و اعداد:

در این حالت هیپنوتیزور به صورت کلامی، جملات آرامش بخش را برای ریلکس عضلات و ذهن سوژه می گوید. همچنین ممکن است از صد تا یک بشمارد و بین هر عددی به شما تلقین کند که به خواب می روید و خلسه شما عمیق و عمیق تر می شود.

– روش ایجاد گیجی:

سوژه هایی که نمی توانند به راحتی با کلمات هیپنوتیزم شوند و مقاومت می کنند ممکن است از طریق پرسشهای گیج کننده به حالت حیران بودن

روند و به قدری درگیر آن سوال پیچیده شوند که ذهنشان خسته شود. هر بار هم مشغول پیدا کردن جوابهای کلی شدند فورا سوال عوض میشود تا مجددا ذهن سوژه درگیر گردد. سپس ذهن او کمی کسل و خواب آلود شده و می توان ادامه تلقینات هیپنوتیزمی را به او گفت. حتما خودتان هم دقت کرده اید که وقتی مشغول حل مسائل ریاضی سخت و یا تجزیه و تحلیل متون ادبی مشکل هستید خود به خود به حالت خواب آلودگی و رخوت می روید که اگر این شرایط در طی هیپنوتیزم کردن استفاده شود نتایج خوبی دارد.

– روش سکه:

در این حالت پس از ریلکس کردن های اولیه، سکه ای در کف دست سوژه قرار می دهید. از او بخواهید به جز انگشت شست همه انگشتانش را ببندد. سپس شروع به تلقین کرده و از او می خواهید که به آرامی و بدون آنکه تحت کنترل خودش باشد احساس کند انگشتانش یک به یک باز شده و او را به خلسه عمیق تر می برد. باز شدن انگشتان به قدری ادامه پیدا می کند که کف دست کاملا باز شده و سکه از دستش می افتد. سپس تلقینات مربوط به خواب کردن دیگر گفته می شود…

 – روش پاندول:

روش رایج دیگر برای هیپنوتیزم کردن افراد، روش پاندول است. در برابر سوژه یک پاندول را بگیرید تا حرکت کرده و به چپ و راست برود. سپس از سوژه بخواهید که به حرکت پاندول یا آونگ نگاه کرد و آن را دنبال کند. سپس بگویید هر بار که پاندول حرکت میکند چشمان شما هم خسته تر و سنگین تر می شود و تمایل دارید آنها را ببندید…پلک شما سنگین تر شده است…شما آرام و خواب آلود هستید….بخوابید…خسته و خسته تر….
سپس با سایر روش ها به عمیق کردن عمق خلسه سوژه بپردازید.

 – روش صندلی:

روی صندلی یه سکه بگذارید. از سوژه بخواهید که دور صندلی در جهت عقربه های ساعت راه برود. سپس از او بخواهید در خلاف جهت ساعت بگردد. به او تلقین کنید که دیگر نمی تواند جلوی راه رفتن خود را بگیرد و هر چه قدر تلاش کند خودش را متوقف کند فایده ای ندارد. وقتی خسته شد به او بگویید بایستد و روی صندلی بنشیند و خودش را وانهاده و ریلکس کند. سپس ادامه تلقینات به خواب هیپنوتیزمی رفتن به او گفته می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد